*
*
*
*
*
KOŠÍKPřidat do košíku

Předložky a předpony S - Z - Vz

Předchozí
Toto video patří do placené části kurzu. Kupte si kurz za 690 Kč
a získejte přístup ke všem 81 videím, která jsou v kurzu obsažena.
Následující

Diskuse k videu

Psaní komentářů je jen pro přihlášené.

Adam Novák     

je tam chybka - ZTĚZOVAT

08.08.19 13:18

Tomáš Ficza     

Dobrý den Adame,

kde přesně se tato chybka nachází? O dvojici slov stěžovat x ztěžovat mluvím kolem 5:00 a chybku nemohu najít. Děkuji za odpověď.

S pozdravem

Ficza

09.08.19 09:26

Adam Novák     

poslal jsem screen na podporu :-)

09.08.19 14:51

Vojtěch Fáber     

Adame, ještě jednou děkujeme. Je to opravené :-)

12.08.19 20:38

Lukas Innemann     

Dobrý den,

Mám pocit, že u této problematiky si čeština lehce protiřečí. Jde-li o stav k horšímu, píše se “z” ale když jste uvedl slovo shnít, musíme se řídit pravidlem “směr dohromady”. Je pro to nějaké vysvětlení, proč zde má přednost zrovna pravidlo “směr dohromady.”

S pozdravem

Innemann

26.05.20 14:17

Tomáš Ficza     

Dobrý den Lukáši,

moc děkujeme ze skvělý komentář. Máte pravdu, že pravidla zápisu řeči mohou být někdy poměrně matoucí (čeština není výjimkou, děje se tak ve všech jazycích).

Předponu "z" používáme především při změně stavu, především pak ke změně z nedokového slovesa na dokonavé (rušit - zrušit).

Předponu "s" pak hlavně při směru dohromady, shora dolů a při zmenšení objemu (shnít, shořet atd.). Pokud si dokážeme najít pravidlo pro psaní "s", tak ho většinou aplikujeme jako nadřazené.

Ovšem jazyk je věc někdy komplikovaná a jsou slova, u kterých už je důvod psaní s/z natolik zastřený, že ho nedokážeme odvodit. Slovo trávit/strávit má veškerá kritéria pro psaní "z", přesto ho v jakémkoliv významu píšeme se "s".

Doufám, že jsem vám alespoň trochu pomohl.

S pozdravem

Ficza

27.05.20 11:18

David Kubín     

Dobrý den, pane Ficzo,

nevím, jestli je to otázka přímo k tomuto tématu.

Ale nedávno jsem narazil na dvě slovesa – „sžívat se“ a „sžírat se“.

V PČP jsem našel pouze varianty se „s“. Ale na internetu jsem narazil i na varianty se „z“ na začátku slova („zžírá“, „zžívá“), což mě dost zmátlo.

Má otázka tedy zní, zdali jsou přípustné obě varianty (sžívá a zžívá x sžírá a zžírá), nebo je správná pouze varianta se „s“ na začátku.

Děkuji za odpověď.

S pozdravem Kubín

31.10.20 17:50

Tomáš Ficza     

Dobrý den Davide,

moc děkujeme za skvělý dotaz. Nejdříve bych chtěl podotknout, že děláte naprosto správně, že se snažíte získat informace z více zdrojů. Nicméně PČP jsou natolik relevantní zdroj, že už nemusíte hledat dále :). Můžu se vás zeptat, na jakých zdrojích jste narazil na ty varianty se "z"? Ty jsou totiž určitě pravopisně nesprávné :)

S pozdravem

Ficza

31.10.20 21:06

David Kubín     

Děkuji mnohkrát za odpověď :)

Teď k vašemu dotazu – jedná se například o webové stránky města Kamenice nad Lipou, kde uvadí toto: „Kůrovec zžírá naše lesy.“

Nebo například na stránkách Citaty.net je zmíněn citát od Pythagora, který zní: „Zvíš, že zlo, jež lidi zžírá, ovocem je jejich volby...“

Na webových stránkách ČT sport je článek s názvem: „Hejnová se musí zžít s novým prostředím i jazykem.“

V jistém článku, který vydal Klatovský deník, je naspáno: „Děti se v mateřských školách umí zžít.“

Avšak nejvíce mě znejistila jedna bakalářská práce, kterou jsem nalezl na internetu, nesla název: „Adaptace zaměstnanců ŠKODA AUTO v Rusku a Číně.“

Na straně 11 byla uvedena věta: „Možnost participativního řízení organizace a zžití zaměstnance s organizací.“

Kdybych hledal dál, narazil bych na další články či příspěvky, které mne zmátly.

Děkuji Kubín

31.10.20 21:56

Tomáš Ficza     

Davide, já vám moc děkuji za tyto odkazy. Například u toho článku o Hejnové mě to velice překvapuje. ČT jsem vždy považoval za jazykově velice kvalitní medium. Některé články jsem si vyhledal a použiju je ve výuce. Moc děkuji za obohacení :)

S pozdravem

Ficza

02.11.20 21:52

Terezie Kotasová     

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat, proč u slova shnilá, nemůže být i z. Dalo by se to považovat za změnu stavu.

Děkuji.

10.02.21 17:42

Tomáš Ficza     

Dobrý den Terezie,

máte naprostou pravdu, že slovo vypadá jako změna stavu. Nicméně kategorie "změna stavu" je až ta poslední, pokud nefungují všechny ostatní pro předponu "s", jako je shora dolů, směr dohromady či zánik něčeho. Slovo shnít zkrátka ukazuje právě tu zkázu, zánik, a to je stále nadřazené té finální změně stavu :).

Snad jsem vám tímto tuto problematiku trochu přiblížil.

S pozdravem

Ficza

10.02.21 21:56
Lekcí v kurzu lekcíLekcí v kurzu:
81
Trvání kurzuDélka kurzu:
6:01:52
video
Didaktický test - Úvodní video
zdarma
hodinyDélka videa: 1:44
Úvod
Gramatika
Psaní velkých písmen
Slovní druhy
Syntax (větná stavba)
Interpunkce
Nejčastější chyby
Lexikologie
Praktické dovednosti
Funkční styly
Slohové postupy
Závěr
Napište nám
Napište nám
Přihlášení
shopping_cart
0